Sunday, 26 March 2017

KEPENTINGAN ICT KEPADA KANAK-KANAK

KEPENTINGAN PENGGUNAAN ICT DALAM PEMBELAJARAN KANAK-KANAK

1. Penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan kecekapan dan keberkesanan hasil pembelajaran. Hal ini kerana ia dapat membantu guru untuk mendapatkan maklumat berkaitan topik yang ingin diajar dengan bertukar-tukar pendapat dengan guru-guru lain. Guru juga sudah bersedia untuk mengajar kanak-kanak di dalam kelas kerana proses pengajaran menggunakan ICT tidak terlalu rumit dan tidak mengambil masa yang lama.

2. Proses pengajaran dan pembelajaran akan lebih menarik dan berkesan contohnya menggunakan alat seperti powerpoint, flash, video, visual. Hal ini dikatakan demikian kerana, dengan menggunakan alat tersebut kanak-kanak akan tertarik dan dapat menimbulkan semangat ingin belajar dalam diri mereka. Pengajaran di dalam kelas juga menarik kerana guru boleh menunjukkan video atau gambar kepada kanak-kanak secara langsung.

3. Melalui penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran guru dan murid akan lebih menguasai teknologi-teknologi terkini.  Contohnya, kanak-kanak yang kurang didedahkan dengan ICT akan mudah memahami pengajaran. Guru pula dapat menggunakan bahan tersebut secara berulang kali dalam proses pengajaran.

4. Memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua murid  yang pelbagai keupayaan. Di dalam sesebuah kelas tidak semua murid mempunyai kebolehan yang sama dalam menerima sesuatu yang di ajar oleh guru. Walaupun terdapat murid yang agak lemah di dalam kelas, namun mereka juga boleh belajar dan menggunakan komputer di kelas. 

5. Penggunaan peralatan seperti ICT amat penting dalam membantu murid untuk menjelajah dunia internet. Kanak-kanak dapat melakukan aktiviti yang memerlukan mereka untuk berfikir dan mereka dapat meneroka sesuatu yang baru.

6. ICT boleh digunakan untuk pengayaan bagi murid yang agak cerdik berbanding dengan rakan-rakan lain supaya mereka tidak berasa bosan dalam kelas dengan memberikan mereka aktiviti yang lebih mencabar minda. Penilaian dapat dilakukan selepas sesuatu aktiviti selesai dijalankan.

7. ICT sesuai digunakan untuk pembelajaran yang menjurus kepada penyelesaian masalah kehidupan sebenar. Contohnya guru boleh membuat aktiviti seperti simulasi.

8. Mereka dapat membuat projek kelas menggunakan komputer dengan bantuan internet. Contohnya, di negara barat, kanak-kanak berumur empat tahun berpeluang untuk melayari laman web sekolah mereka dengan memasukkan gambar mereka. Selain itu, mereka juga boleh memasukkan suara mereka sendiri kerana mereka mempunyai kemahiran dalam ICT.

9. Membolehkan murid mencuba atau melaksanakan eksperimen yang sukar, terlalu mahal, mustahil atau bahaya untuk dilaksana dengan cara biasa serta juga dapat meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi mereka. Kanak-kanak dapat menimba ilmu dengan contoh yang praktikal. Pembelajaran berpusatkan kanak-kanak melalui penerokaan dan penemuan dapat diterapkan. 


10. Mampu membantu kanak-kanak untuk berinteraksi dengan kanak-kanak dari luar negara serta memperoleh maklumat dari seluruh dunia. Contohnya, kanak-kanak boleh “chatting” rakan-rakan mereka yang tinggal jauh serta mereka boleh bertanya khabar dan bertukar-tukar pendapat dan pandangan masing-masing berkaitan ICT.  Oleh itu, guru harus mengambil tanggungjawab untuk meningkatkan potensi dan kecekapan kanak-kanak dalam penggunaan ICT dan melibatkan kanak-kanak dengan pelbagai pengalaman pembelajaran yang positif yang baru.

No comments:

Post a Comment