RANCANGAN
PELAJARAN HARIAN
MINGGU KE : 10
TOPIK : HAIWAN (JINAK) HARI
: ISNIN TARIKH : 17.4.2017 KEHADIRAN :
MASA
|
TUNJANG/
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
OBJEKTIF
|
BAHAN
|
AKTIVITI
|
KESEPADUAN/ IMPAK
|
7.50 – 8.10
(20 MINUTES)
PERBUALAN AWAL
(CIRCLE TIME@ MORNING CIRCLE)
|
PERHIMPUNAN
SEKOLAH (SCHOOL ASSEMBLY)
|
||||
8.10 -8.30
(20 MINUTES)
AKTIVITI LUAR
(OUTDOOR ACTIVITIY)
|
AKTIVITI
MAIN BEBAS (FREE PLAY)
TEMPAT : PERSEKITAN
LUAR TADIKA
PERALATAN : KAIN
PENUTUP MATA
(Permainan Sorok-sorok & Nyayian Lagu Nenek Si
Bongkok Tiga)
|
||||
8.30 – 9.00
(30 MINIT)
PENDIDIKAN ISLAM
|
KEROHANIAN, SIKAP DAN NILAI
PI 3.1.1 Menyatakan Cara Bersuci Daripada Najis Selepas :
i. Buang Air Kecil
ii. Buang Air Besar
|
Murid boleh:
(i). Menunjuk cara bersuci daripada najis selepas :
a. Buang air kecil
b. Buang air besar
|
Pencuci tangan
Tuala
|
i.Guru menerangkan jenis-jenis najis
a. Buang air kecil
b. Buang air besar
ii. Murid membezakan antara
buang air besar dan buang air kecil
iii.Guru menerang sambil menunjukkan kad imbas cara bersuci daripada
najis selepas buang air besar dan air kecil
iv. Murid dapat menunjukkan cara bersuci daripada najis selepas buang
air besar dan air kecil
|
KESEPADUAN :
FK 5.1.8 Menerangkan cara menjaga kebersihan organ genital dengan
betul
IMPAK :
|
9.00 -9.30
(30 MINIT)
BAHASA MELAYU
|
KOMUNIKASI
BM 2.3.3 Membaca perkataan
dengan suku kata terbuka:-
i. KV+KV
|
Murid boleh :
(i). Mengeja dan membatangkan 5 perkataan dengan dua suku kata terbuka
KV+KV iaitu bapa, baju, bola, kuda dan dahi
|
i.Carta suku kata terbuka
ii.Kad Imbas
|
i.Guru dan
murid menyanyikan lagu “Mengenal Suku Kata”
ii.Guru
menyebut dua suku kata yang terdapat dalam lagu yang dinyanyikan.
iii.Murid mengeja
dan menyebut dua suku kata yang disebut oleh guru
|
KESEPADUAN:
KE 1.1.3 Menyanyikan lagu mengikut melodi
IMPAK :
|
9.30-10.30
(30 MINIT)
BM
(BERTEMA)
|
Komunikasi
BM 1.4.3 Bersoal jawab menggunakan ayat
mudah
|
Murid boleh :-
i.Menamakan 4 haiwan jinak iaitu kuda, ikan,
kucing dan arnab.
|
i. Kad imbas
|
i. Murid menyebut empat nama haiwan jinak
ii. Guru menunjukkan gambar haiwan pada kad
imbas dan murid meneka nama haiwan tersebut
iii. Murid mengeja nama haiwan berdasarkan
gambar pada kad imbas.
|
KESEPADUAN:
SA 3.3.1 Menamakan haiwan
IMPAK :
|
10.30-11.00
(30 MINUTES)
|
REHAT, KUDAPAN, URUS DIRI (Recess / interval)
|
||||
11.00-11.40
(30 MINIT)
SAINS AWAL
(BERTEMA)
|
Kreativiti dan Estetika
KE 3.3.2 Menghasilkan karya kreatif melalui aktiviti menggambar
|
Murid boleh:
i. Mewarna gambar haiwan tersebut dengan betul
|
i. Lembaran kerja
ii. Pensil Warna
|
i. Murid mewarna gambar haiwan mengikut kreativiti.
ii. Guru meminta murid membandingkan hasil kerja masing-masing
|
KESEPADUAN:
KE 3.4.2 Menunjukkan penghargaan terhadap hasil kerja orang lain.
IMPAK :
|
11.40-11.50
(10 MINUTES)
PENAMAT
(CLOSURE)
|
PENUTUP
i. Guru dan murid bersoal jawab tentang aktiviti yang telah dijalankan
(question – answer activity to revise the lesson learnt for the day)
ii. Pesanan untuk esok (friendly reminder for tomorrow’s activities)
iii. Membaca doa dan bersalaman (received the prayer)
|
No comments:
Post a Comment