Sunday, 26 March 2017

Contoh RPH

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU KE : 10 TOPIK : HAIWAN (JINAK)  HARI : ISNIN  TARIKH : 17.4.2017 KEHADIRAN :



MASA
TUNJANG/
STANDARD
PEMBELAJARAN

OBJEKTIF

BAHAN

AKTIVITI

KESEPADUAN/ IMPAK
7.50 – 8.10
(20 MINUTES)

PERBUALAN AWAL
(CIRCLE TIME@ MORNING CIRCLE)
PERHIMPUNAN SEKOLAH (SCHOOL ASSEMBLY)

  • Berbaris, ucapan selamat, nyanyian lagu Negaraku, membaca doa (Line up, recite the prayer @ dua, sing the National Anthem /state / school song, take attendance)
  • Berbual mengenai aktiviti semasa cuti hujung minggu dan pembelajaran lepas (Talk about the activities done during the weekend and the last lesson)



8.10 -8.30
(20 MINUTES)

AKTIVITI LUAR
(OUTDOOR ACTIVITIY)

AKTIVITI MAIN BEBAS (FREE PLAY)

TEMPAT : PERSEKITAN LUAR TADIKA
PERALATAN : KAIN PENUTUP MATA
(Permainan Sorok-sorok & Nyayian Lagu Nenek Si Bongkok Tiga)

8.30 – 9.00
(30 MINIT)

PENDIDIKAN ISLAM

KEROHANIAN, SIKAP DAN NILAI

PI 3.1.1 Menyatakan Cara Bersuci Daripada Najis Selepas :
i.       Buang Air Kecil
ii.      Buang Air Besar

Murid boleh:

(i). Menunjuk cara bersuci daripada najis selepas :
a. Buang air kecil
b. Buang air besar

Pencuci tangan

Tuala

i.Guru menerangkan jenis-jenis najis
a. Buang air kecil
b. Buang air besar

ii. Murid  membezakan antara buang air besar dan buang air kecil

iii.Guru menerang sambil menunjukkan kad imbas cara bersuci daripada najis selepas buang air besar dan air kecil

iv. Murid dapat menunjukkan cara bersuci daripada najis selepas buang air besar dan air kecil


KESEPADUAN :
FK 5.1.8 Menerangkan cara menjaga kebersihan organ genital dengan betul

IMPAK :

9.00 -9.30
(30 MINIT)

BAHASA MELAYU

KOMUNIKASI

BM 2.3.3  Membaca perkataan dengan suku kata terbuka:-
i. KV+KV


Murid boleh :

(i). Mengeja dan membatangkan 5 perkataan dengan dua suku kata terbuka KV+KV iaitu bapa, baju, bola, kuda dan dahi





i.Carta suku kata terbuka

ii.Kad Imbas

i.Guru dan murid menyanyikan lagu “Mengenal Suku Kata”

ii.Guru menyebut dua suku kata yang terdapat dalam lagu yang dinyanyikan.

iii.Murid mengeja dan menyebut dua suku kata yang disebut oleh guru

KESEPADUAN:
KE 1.1.3 Menyanyikan lagu mengikut melodi

IMPAK :



9.30-10.30
(30 MINIT)
BM
(BERTEMA)


Komunikasi
BM 1.4.3 Bersoal jawab menggunakan ayat mudah

Murid boleh :-
i.Menamakan 4 haiwan jinak iaitu kuda, ikan, kucing dan arnab.

i. Kad imbas

i. Murid menyebut empat nama haiwan jinak

ii. Guru menunjukkan gambar haiwan pada kad imbas dan murid meneka nama haiwan tersebut

iii. Murid mengeja nama haiwan berdasarkan gambar pada kad imbas.


KESEPADUAN:
SA 3.3.1 Menamakan haiwan

IMPAK :
10.30-11.00
(30 MINUTES)

REHAT, KUDAPAN, URUS DIRI (Recess / interval)


11.00-11.40
(30 MINIT)

SAINS AWAL
(BERTEMA)

Kreativiti dan Estetika

KE 3.3.2 Menghasilkan karya kreatif melalui aktiviti menggambar

Murid boleh:
i. Mewarna gambar haiwan tersebut dengan betul


i. Lembaran kerja

ii. Pensil Warna

i. Murid mewarna gambar haiwan mengikut kreativiti.
ii. Guru meminta murid membandingkan hasil kerja masing-masing

KESEPADUAN:
KE 3.4.2 Menunjukkan penghargaan terhadap hasil kerja orang lain.

IMPAK :


11.40-11.50
(10 MINUTES)

PENAMAT
(CLOSURE)

PENUTUP
i. Guru dan murid bersoal jawab tentang aktiviti yang telah dijalankan (question – answer activity to revise the lesson learnt for the day)
ii. Pesanan untuk esok (friendly reminder for tomorrow’s activities)
iii. Membaca doa dan bersalaman (received the prayer)

No comments:

Post a Comment